Kijkje in de keten: 80 ondernemers volgen hun afval bij Visser in Harlingen

Een club nieuwsgierige ondernemers kreeg op woensdag 16 april een kijkje achter de schermen bij Visser ATR: dé regionale specialist in inzameling, transport en recycling van afvalstromen. Het bedrijfsbezoek van de Commerciële Club Noordwest-Friesland (CCNWF) vormde tevens een mooie aanleiding om te laten zien waar Visser voor staat: betrouwbare service, persoonlijke aandacht en een sterke betrokkenheid bij klanten én de regio.

Visser ATR opent deuren voor netwerkclub CCNWF

“Even uit je eigen bedrijf stappen, ideeën uitwisselen en verrast worden door wat een ander doet: dat is onze kracht”, aldus voorzitter Gea Iedema van de Commerciële Club Noordwest-Friesland (CCNWF). De netwerkclub organiseert jaarlijks meerdere activiteiten voor zijn 240 leden, grotendeels ondernemers uit Noordwest-Friesland. “Tijdens de bedrijfsbezoeken die we organiseren, ontstaan vaak waardevolle gesprekken en inzichten. Daarom zijn we blij dat we door Visser, tevens CCNWF-lid, zijn uitgenodigd voor een kijkje in hun keuken.”

“Alles krijgt een nieuwe bestemming”

“Veel van onze klanten hebben geen idee wat er precies met hun afval gebeurt,” legt Daniël Moezelaar uit. “Als Manager recycling neemt hij ondernemers daarom graag mee over het bedrijfsterrein van Visser. “Hier wordt al het ingezamelde afval door ons uitgesorteerd. Hout, puin, bedrijfsafval – alles krijgt een nieuwe bestemming.” Rintje Miedema van Bouwbedrijf Jelle Bruinsma is sinds jaar en dag klant bij Visser. “Wij nemen containers af voor bouw- en sloopafval, hout, glas, dakbedekking en papier. De service is snel, het advies goed en het contact prettig.” Hij is zich bewust van het belang van afval scheiden, maar steekt tijdens de rondleiding weer wat dingen op. “Dat ingebracht gips gerecycled wordt tot compleet nieuwe gipsplaten, wist ik niet. Des te belangrijker dus dat we ons bouwafval goed gescheiden aanbieden.”

Bouwafval beter scheiden

‘Zonde van dat mooie hout!’ Of: ‘Dat kun je toch beter gescheiden aanleveren?’ Een rondleiding leidt regelmatig tot dit soort reacties. Want ook voor houtafval geldt: beter scheiden, maakt verwerken makkelijker. En van een groot deel kunnen weer nieuwe producten worden gemaakt. Wim Steneker van SAB Kozijnen kijkt zijn ogen uit. “Indrukwekkend, die enorme bergen hout. En mooi dat hier dan weer spaanplaat of palletklossen van worden gemaakt.” Precies de meerwaarde van deze bedrijfsbezoeken, ook voor Visser: laten zien wat we doen en mensen een beetje bewuster maken. En in het geval van SAB Kozijnen – drie jaar klant bij Visser – ook een stukje klantenbinding. Steneker: “Als ik bel, krijg ik direct iemand aan de lijn. Heb ik op de dag zelf nog een container nodig, dan wordt dat gewoon geregeld. Dat is het mooie aan Visser. Korte lijnen, snel schakelen en persoonlijke aandacht.”

Ook voor advies en rapportages

“Zo lang ik me kan herinneren, werken we samen met Visser” zegt eigenaresse Jenny Postma van Hotel Zeezicht in Harlingen. “Ze altijd bereikbaar en denken proactief mee. Ik hoef maar te appen of te mailen en het is klaar.” Het hotel heeft containers voor glas, papier en restafval en achter de bar wordt gewerkt met kleinere tonnen om afval op te vangen. “Ik was benieuwd naar de bedrijfsprocessen van het bedrijf en ben verbaasd over hoeveel er bij komt kijken. Goed om te weten dat je bij Visser ook terecht kunt voor advies over bijvoorbeeld het beter inrichten van je afvalstromen als bedrijf en voor het maken van duurzaamheidsrapportages. Dat ze uit de regio komen is een extra pluspunt: dichtbij, vertrouwd en betrokken.”

‘Bij Visser denken ze echt mee’

“Wat ik vooral waardeer, is dat ze bij Visser echt meedenken”, vertelt Richard Lont van Huhtamaki Fiber Packaging in Franeker. Hij is zeer te spreken over de samenwerking. “Naast containers voor de verschillende afvalstromen, maken we gebruik van hun 24/7 service en halen ze ook ons gevaarlijk afval zoals spuitbussen, oliehoudende stoffen en bepaalde vloeistoffen op. Ze faciliteren, ontzorgen en stemmen hun dienstverlening af op onze processen. Dat geeft een enorme meerwaarde voor ons als klant.” Zijn collega Hilbrand van Dijk sluit zich hierbij aan. “Erg interessant om dan nu eens met eigen ogen te zien waar ons afval terechtkomt en wat er vervolgens mee gedaan wordt.”

Direct contact

Inspiratie, advies of even snel een antwoord nodig?